Otazníky kolem tuků

Tuky můžou v naší stravě tvořit až 30% celkově přijaté energie a přesto budeme stále mluvit o vyváženém jídelníčku. Zdá se vám to příliš? Navzdory pevně zakořeněnému přesvědčení totiž nejsou všechny tuky špatné a některé z nich jsou pro naše zdraví naprosto nezbytné. V poslední době se sice pohled široké veřejnosti na tuky začíná měnit a například rostlinné oleje bereme pomalu na milost, k ideálnímu stavu ovšem máme podle průzkumů ještě pořád dost daleko.

Tuky potřebujeme k udržení tělesné teploty, jako ochrannou vrstvu kolem životně důležitých orgánů a v neposlední řadě i jako zdroj v tuku rozpustných vitaminů A, D, E a K. Na druhou stranu je pravda, že srovnáme-li tuky s proteiny a sacharidy, obsahují více než dvojnásobné množství energie, což může být poněkud zrádné. S určitými typy tuků je také spojen nechvalně proslulý cholesterol a onemocnění oběhového systému. Pokud tedy chceme z tuků vytěžit to nejlepší, měli bychom se je naučit správně rozlišovat.

Různé typy tuků

Základní složkou všech tuků jsou mastné kyseliny, které dělíme na nasycené a nenasycené. Ve většině živočišných tuků, včetně těch obsažených v drůbeži a mléčných výrobcích, převládají nasycené mastné kyseliny. Asi pro vás nebude novinkou, že právě tyto tuky bychom se měli snažit v naší stravě omezit, vzhledem k jejich průkaznému propojení s vysokou hladinou cholesterolu v krvi a zanášením tepen. Co vás ale možná překvapí, je vysoký obsah nasycených mastných kyselin například také v palmovém nebo kokosovém oleji.

Nenasycené mastné kyseliny najdeme v rostlinných olejích, oříškách, semínkách a také v tučných rybách. Nejen že nám pomáhají snižovat „špatný“ LDL-cholesterol, ale v některých případech také udržují (nebo dokonce zvyšují) hladinu „dobrého“ HDL-cholesterolu, který redukuje riziko onemocnění srdce. Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mono- a polynenasycené.
A zatímco nasycené a mononenasycené mastné kyseliny si naše těla, když na to přijde, umí sama vytvořit z karbohydrátů, alkoholu a proteinů, určité typy polynenasycených mastných kyselin musíme přijímat v potravě.

Esenciální mastné kyseliny

Tyto životně důležité tuky jsou mimo jiné zodpovědné za správně fungující metabolismus a zdravé srdíčko, proto bychom jejich příjem neměli v žádném případě podceňovat. Jistě už jste také slyšeli o omega-6 a omega-3 tucích – a právě to jsou dvě základní skupiny polynenasycených esenciálních mastných kyselin.
Omega-6 tuky se vyskytují v mnoha rostlinných olejích (například ve slunečnicovém nebo olivovém) a jejich podíl v naší stravě celkem utěšeně stoupá. Jak se zdá, problémy máme spíše s dostatečným přísunem omega-3 tuků, které obsahují hlavně mořské ryby a ve značné míře i lněný olej.

Odborníci na výživu doporučují poměr těchto dvou skupin tuků 1:3 ve prospěch omega-6 tuků, přesto se nám nedaří naplnit ani toto malé doporučované množství (konkrétně zhruba 1 lžičku lněného oleje denně). Ideální by prý byly 2 – 3 porce tučné mořské ryby (makrely, lososa, tuňáka, sardinky a dalších) týdně. Nedostatek omega-3 tuků může zapříčinit srdeční nemoci, rakovinu, poruchu imunity a další civilizační choroby. Zcela zásadní význam mají esenciální mastné kyseliny pro zdravý vývoj plodu a malých dětí.

Trans-mastné kyseliny

Jistě si také vzpomínáte na masivní propagaci margarínů, které nám narozdíl od másla měly zajistit mnohem zdravější formu svačinky. Jak je to s nimi ale ve skutečnosti? Během jejich výroby se často používal proces částečné hydrogenace, měnící nenasycené mastné kyseliny na tzv. trans-mastné. Některé trans-mastné kyseliny se objevují přirozeně také v mléčných výrobcích nebo třeba ve skopovém mase, ty mají ovšem jiné vlastnosti a nejsou pro nás tolik škodlivé.

Trans-mastné kyseliny v levných margarínech (a také v nejrůznějších sušenkách a dalších cukrářských a pekařských výrobcích) se chovají podobně jako nasycené tuky, tedy zvyšují hladinu „špatného“ cholesterolu a snižují hladinu toho „dobrého“. Nutno podotknout, že dnes už se často při výrobě margarínů používají modernější metody, přesto se vyplatí věnovat pozornost etiketám a investovat do kvalitních potravin. Tím totiž investujete do svého vlastního zdraví.

Článek vyšel: 18.02.2008 / Odkaz

Přečtete si také

  • Pizza z domácí pekárny

    Domácí pekárna je skvělá věc ne jenom na přípravu chleba, ale dá se v ní také připravit skvělé těsto na domácí pizzu. 

Související články

  • Léčivá síla brusinek

    Kdo by je neznal, jsou to červené bobulovité plody, které rostou na nízkém keříku. Setkat se s nimi můžeme i v našich lesích, ale rostou také jinde v Evropě, Asii a Americe. Nejčastěji se s nimi setkáme na talíři v…

  • Kokosové cukroví z formiček

    Cukroví z formiček, které se dá snadno vyklopit. 

  • Mrkev nejen pro zdravé oči

    V české kotlině dobře známá oranžová kráska, kterou si nejedna z nás pěstuje na zahrádce, strčí do kapsy mnohé exotické kolegyně. Obsahuje ideálně namixovanou směs vitamínů (A, B, C, E) a zdraví prospěšných minerálů a…

Přihlášení uživatele

Chcete se zúčastnit našich soutěží, odebírat novinky či diskutovat? Přihlaste se:

Pokud nejste členem našeho klubu, tak se zaregistrujte.

Soutěže na internetu
Soutež o 4 vstupenky na TOP SECRET
Soutěž o notebook Toshiba a hry od EA
Soutěž o šperky
Bohatá nadílka od Ježíška
Soutěž o multifunkční troubu Whirlpool a další ceny
Soutěž o poukazy na oblečení DIESEL, GUESS a další
Soutěž o parfémy Marina de Bourbon
Vyhraj XBOX 360 a Kinect!
Soutěž se značkou ASTOR o matující make-up Matitude HD
Vyhrajte ceny v hodnotě takřka 50.000 korun!

Anketa

Jsi spokojená se svou postavou?

Anoprocento hlasujících36 %
Neprocento hlasujících42 %
Nevímprocento hlasujících22 %